Het tijdschrift doe je erbij

Drie jaar geleden stootte Sanoma het merendeel van hun tijdschriften af. Hoe gaat het nu met die pakweg dertig titels? Een ding is duidelijk: wie wil blijven bestaan, moet meer doen dan alleen tijdschriften uitgeven.


De dalende oplages van tijdschriften worden goedgemaakt met events, zoals de Libelle Zomerweek.

Soms heb je gewoon wat geluk nodig. Dan kun je het jarenlang over een digitale strategie hebben, er alles aan doen om weglopende adverteerders terug te halen en oplagecijfers eindeloos analyseren. Maar dan is het verschil tussen meer of minder lezers simpelweg dat Max Verstappen zijn eerste Grand Prix wint.

Iets meer dan drie jaar geleden kondigde Sanoma een grote sanering aan voor de tijdschriftentak. Vijfhonderd banen werden geschrapt en het merendeel van de papieren titels ging in de uitverkoop. Slechts in 17 bladen had de uitgever nog vertrouwen; onder meer Donald Duck, LINDA en Libelle mochten blijven. 32 titels werden uit het nest gestoten. Daarbij onder meer alle mannenbladen, bekende vrouwenglossy’s als Grazia, Beau Monde en Marie Claire en alle sportbladen.

Vier titels haalden 2015 niet

New Skool Media, dat speciaal werd opgericht voor de overnames, trok in juni 2014 ongeveer de helft van de tijdschriften naar zich toe. De mannenbladen en glossy’s werden opgepikt door het Groningse familiebedrijf Pijper Media. Frits en Barbara Barend besloten het door hen opgerichte sportblad Helden voortaan weer in eigen beheer uit te geven. Nickelodeon Magazine, een papieren uitgave van de kinderzender, ging naar FC Klap uit Hilversum. Glossy Nouveauwerd bij nader inzien toch behouden door Sanoma. En vier titels haalden 2015 niet: Jij en je Kinderen, Tuinieren, en woonmagazines 101 Woonideeën en More Than Classic.

Drie jaar later is duidelijk dat de oplages bijna overal verder teruglopen. Een daling van 20 procent is geen uitzondering. De vrouwenglossy’s van Pijper Media verloren ongeveer een kwart en New Skool Media zag zelfs 40 procent weglopen bij woonmagazine Home and Gardenen natuurblad Seasons.

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/28/overleven-na-sanoma-5484526-a1534065 –> Link naar grafiek

Dus zoeken de uitgeverijen andere inkomstenbronnen. Rob Koghee van New Skool Media (dat dit weekend Elsevier definitief overnam van Reed Business Information) claimt dat – één uitgezonderd – alle van Sanoma overgenomen titels ondanks de oplagedaling nog steeds winst maken. NSM kocht bewust alleen de ‘special interest’-bladen, zegt Koghee, „want niemand verlaat zomaar zijn hobby”. De dalende oplages worden goedgemaakt met bijproducten en events (denk ook aan de Libelle Zomerweek, waar volgens Sanoma jaarlijks 85.000 vrouwen op afkomen). Meerdere van de bladen brengen een agenda uit. Delicious heeft kookboeken en een voedsellijn. En het plan is om in de toekomst nog meer producten te verkopen rond de merken. Mountainbikes bij Fiets? Reisgidsen bij Columbus? Koghee: „Ik zeg hier elke dag wel tegen iemand: waarom verkopen we dat niet?”

Die trend gaat veel minder op voor ‘general interest’. De reden, zegt Koghee, waarom New Skool Media de mannenbladen Nieuwe Revu, Panorama en Playboy links liet liggen in de onderhandelingen met Sanoma. Die titels verhuisden een maand later naar Pijper Media.

Zantingh, P. (2016, november 28). Bladenmerken. Opgeroepen op december 1, 2016, van NRC Handelsblad: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/28/overleven-na-sanoma-5484526-a1534065

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s